Wednesday, March 18, 2015

طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات بسيطة


طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات


طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات
طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات


1 ..

حطي حلة ع النار و فيها شوية زيت (حوالي معلقتين) و مكعب زبدة .. و بعد كده حطي عليهم بصلة كبيرة + 3 فصوص ثوم مفرومين و نشوحهم مع بعض شوية.

2 ..

حطي عصير الطماطم و حطي بقى البهارت بتاعتك و الملح و الفلفل الأسود و مكعب مرقة دجاج و قلِّبي كله مع بعضه .. بعد كده حطي البسلة اللي مفرَّطاها من قبل كده و الجزر المتقطع و يتساب على نار وسط لحد ما البسلة تستوي.

3 ..

دي بقى مرحلة الطاجن .. حطي البسلة بعد ما استوت في الطاجن و حطي عليها بطاطستين وسط متقطعين مكعبات و حطي اللحمه بتاعتك (اللي هي المفروض مسلوقة طبعا و جاهزة) .. حطينا الحاجات في الطاجن ؟ نحط الطاجن في الفرن لحد ما كله يستوي و الطاجن ياخد وش (وشه يتحمر يعني) و بالهنا و الشفا

نخلي بالنا ..

- في الخطوة الأولى .. مش لازم نستنا الزيت مع الزبدة يسخنوا عشان نحط البصل و الثوم
- التشويح بيكون انك تدي البصل تقليبة مع الزيت ع النار و يسخنوا مع بعض .. لونه مش هيتغير حتى .. دا غير التحمير
- الطاجن دا أحسن حاجة معاها رز بالشعرية .. بيبقى تحفة

No comments:

Post a Comment