Saturday, March 28, 2015

الممبار في 4 خطوات سهلة

الممبار في 4 خطوات سهلة


الممبار في 4 خطوات سهلة
الممبار في 4 خطوات سهلة



1. التحضير و التنظيف:

نجيب حوالي كيلو ممبار صغير (صغير عشان يستوي بسرعة و يقطم في الأكل) و نغسله كويس و نجيب سكينة نكحت بيها الممبار بس من غير ما نقطعه ، نكحت بحيث تشيل الدهون اللي برا و نحافظ عليه ميتقطعش ، بعد ما ننضفه كويس من برا نقلبه (يعني تخلي الوش اللي جوا هو اللي برا) و نحطه في طبق فيه خل لمدة ربع ساعة بعد كده ننضف الوش دا (اللي هوا كان جوا أصلا و احنا قلبناه) بسكينة زي ما عملنا في الوش اللي فات لحد ما نشيل كل الطبقات اللي عليه من برا ، بعد كده نسيبه شوية في ميه مع خل و لمون عشان الزفارة تروح.

2. الخلطة:

نفرم بصلتين كبار مع حوالي كيلو طماطم في الخلاط ، و نغسل كيلو رز بلدي و نحط عصير البصل و الطماطم ، و نحط البهارات و الملح و الفلفل الأسود و 3 حزمة خضرة (بقدونس) و شوية زيت و نقلبه كويس.
كل دا ني في ني من غير وضع الخليط على النار خالص ، و الخطوة الجاية بقى هنحشي الممبار.

3. الحشو:

هنجيب قمع و لو مش متوافر نجيب النصف العلوي من أي زجاجة بلاستيك و نحشي بيها الممبار و الطريقة هتسهل عليكي جدا. و الصور اللي تحت فيها الطريقة اللي بقول عليها

الممبار في 4 خطوات سهلة
الممبار في 4 خطوات سهلة


4. السلق و التحمير:

الممبار بيتسلق زي اللحمه في ماء غزير مع وضع ورق لورى و حبهان و ملح وفلفل أسود و بصل و يترك حوالي نصف ساعة على النار ، لما الميه تغلي نوطي النار لحد ما الممبار يستوي و نطلعه كله من الميه. التحمير بقى بيكون في زيت غزير و بالهنا و الشفا.

نخلي بالنا:

- منحطش رز كتير في الممبار عشان الرز بينفش لما يستوي فالممبار ممكن يتقطع بسهولة ، يعني إملي نص الممبار بالرز

Friday, March 27, 2015

في 3 خطوات بس ، حمام محشي بالرز و الكِبَدْ


في 3 خطوات بسيطة ، حمام محشي بالرز و الكِبَدْ


في 3 خطوات بس ، حمام محشي بالرز و الكِبَدْ
في 3 خطوات بس ، حمام محشي بالرز و الكِبَدْ



1 .. تحضير الحمام

الحمام بيكون زغلول (يعني صغير في السن) ، أهم حاجة و إحنا بنحضر الحمام هي نضافته ، و عشان كده بعد تنضيف الحمام كويس جدا من الريش هنحط الحمام في ميه فيها شوية خل و لمون عشان الزفارة تروح و بعد كده نغسله كويس

2 .. خلطة الحشو

هنقطع بصلتين كبار في مقلاة فيها شوية زيت و مكعب زبدة و نشوح البصل شوية و بعدين نحط عليهم الكِبَدْ و القوانص بتاعة الحمام (يكونوا متقطعين صغير) ، و نحط مكعب مرقة دجاج و بهارات و فلفل أسود ، نبشر عليهم ثمرة طماطم ، و نقلب دقيقتين تلاتة ، و بعد كده نحط الرز ( الرز بيكون بمعدل نصف كوب لكل حمامة يعني لو بنعمل حمامتين هنحط كوباية رز ، لو 3 حمامات نحط كوباية و نص و هكذا) و يترك على نار هادية قليلا (حوالي 5 دقايق تقريبا) و بعدين نرفع الخلطة من ع النار.

3 .. الحشو و السلق

نحشي الحمام بالخلطة اللي عملناها (بعد الحشو لازم نقفل فتحات الحمام اللي في البطن و عند الرقبة ، أحسن طريقة من وجهة نظري لسد الفتحات هي خلة سنان للرقبة و نسد البطن براس الحمامة و طبعا في طرق تانية كتير) ، نسلق الحمام في ميه كتيرة و مع ميه السلق نحط حبهان و فلفل أسود و بصلة و ملح ، أول ما الميه تغلي نهدي النار لحد ما يستوي (الزغاليل بتاخد حوالي 20 دقيقة عشان تستوي) ، و بعد كده التحميرفي الزيت مع مكعب زبدة و يقدم مع الأرز و بالهنا و الشفا 

في كام ملحوظة كده ..

- الرز اللي هيتبقى من الحمام بعد السلق ممكن نسويه زي الرز العادي بالظبط (لو الميه نقصت بتاعته نزودها و نهدي النار عليه خالص) 
- لو هنعمل ممبار مع الحمام .. ممكن نسلق الممبار في الميه اللي متبقية من الحمام
- لو عندك فكرة ذكية بتعملها أو سمعت عنها قولهالنا

Wednesday, March 18, 2015

طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات بسيطة


طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات


طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات
طاجن بسلة باللحمه في 3 خطوات


1 ..

حطي حلة ع النار و فيها شوية زيت (حوالي معلقتين) و مكعب زبدة .. و بعد كده حطي عليهم بصلة كبيرة + 3 فصوص ثوم مفرومين و نشوحهم مع بعض شوية.

2 ..

حطي عصير الطماطم و حطي بقى البهارت بتاعتك و الملح و الفلفل الأسود و مكعب مرقة دجاج و قلِّبي كله مع بعضه .. بعد كده حطي البسلة اللي مفرَّطاها من قبل كده و الجزر المتقطع و يتساب على نار وسط لحد ما البسلة تستوي.

3 ..

دي بقى مرحلة الطاجن .. حطي البسلة بعد ما استوت في الطاجن و حطي عليها بطاطستين وسط متقطعين مكعبات و حطي اللحمه بتاعتك (اللي هي المفروض مسلوقة طبعا و جاهزة) .. حطينا الحاجات في الطاجن ؟ نحط الطاجن في الفرن لحد ما كله يستوي و الطاجن ياخد وش (وشه يتحمر يعني) و بالهنا و الشفا

نخلي بالنا ..

- في الخطوة الأولى .. مش لازم نستنا الزيت مع الزبدة يسخنوا عشان نحط البصل و الثوم
- التشويح بيكون انك تدي البصل تقليبة مع الزيت ع النار و يسخنوا مع بعض .. لونه مش هيتغير حتى .. دا غير التحمير
- الطاجن دا أحسن حاجة معاها رز بالشعرية .. بيبقى تحفة

Monday, March 16, 2015

3 خطوات لأسرع و أطعم كشري


3 خطوات لأسرع و أطعم كشري


الكشري في 3 خطوات بسيطة
الكشري في 3 خطوات بسيطة


1) المكرونة:

نسلق نوعين مكرونة (مقصوصة و اسباجتي) في مياه كتيرة (يعني الحلة يكون نصها ميه و نصها مكرونة) و نحط مع المياه و المكرونة معلقة صغيرة ملح و شوية زيت (يعني معلقتين أكل تقريبا) و نسيبها لحد ما تستوي.

2) الرز و العدس و البصل المحمر (هنعملهم في خطوة واحدة !! .. ركزوا معايا):

نحط حلة صغيرة ع النار و نحط فيها شوية زيت حلوين و نحمر فيهم حوالي نص كيلو بصل متقطع شرايح (بتاع 4 بصلات كبار كده) .. لما نلاقي البصل اتحمر خلاص طلع تلات اربع كمية البصل وسيب الربع في الحلة زي ما هو .. و تحط على البصل اللي لسه في الحلة العدس أبو جبة بعد ما تغسله .. و شوية كمون .. و مكعب مرقة دجاج .. و مياه كتير و نسيب العدس يتسلق .. أول ما العدس يستوي (يعني نطلع حباية و نشوفها استوت و لا لسه) .. حط الرز الأبيض عليهم و نديهم تقليبة و نسيبهم .. أول ما المياه تغلي وطي النار ع الآخر و نسيب الرز يستوي.

3) الصلصة:

نحمر حوالي 3 فصوص ثوم (يكونوا متقطعين طبعا) في الزيت في حلة صغيرة .. لما يتحمروا نحط عليهم نص كباية خل .. و بعدين ننزل بعصير الطماطم (طماطم مضروبة في الخلاط مش أكتر .. أد إيه ؟ حوالي كيلو و نص مثلا) و شوية بهارات و ملح و نسيبها تغلي.

كده المفروض إن الكشري خلص .. بس عشان أهم من الشغل تظبيط الشغل هنقول على حاجتين مهمين:

* الدَّقَّـة : نفرم حبة ثوم صغيرين و نعصر عليهم لمونتين و شوية خل صغيرين (بتاع ربع كباية كده) و نحط عليهم بهارات و ملح و مياه.
** الحمص : نسلق الحمص .. بقى جاهز الحمص .. بس الفكرة أننا لازم ننقعه في مياه ع الأقل 12 ساعة  قبل السلق.

نخلّي بالنا :
- الزيت اللي بيتحط مع المكرونة دا عشان متعجنش.
- لو جينا نعمل الكشري و افتكرتي إنك نسيتي تنقعي الحمص يبقى بلاش منه أحسن عشان هيفضل يغلي 10 سنين و مش هيستوي في الآخر.


- التقديم سهل طبعا .. طبقة رز و عدس .. طبقة مكرونة .. طبقة صلصة (لو بتحط شطة زيي حطها قبل الصلصة) .. و بصل و حمص. و بالهنا و الشفا.